Onze ingenieurs hebben een nieuw interieurradarsysteem ontwikkeld dat nauwkeurig en gevoelig genoeg is om de kleinste bewegingen, tot op minder dan een millimeter, zoals die van een slapende peuter, te detecteren. Het is het eerste systeem in zijn soort dat het hele interieur van de auto bestrijkt, ook de koffer.

Ons nieuwe radarsysteem, dat vandaag is onthuld en dat in onze nieuwe volledig elektrische Volvo-SUV EX90 zal worden ingebouwd, is ontworpen om een oorzaak aan te pakken van een verschrikkelijke tragedie die voor te veel gezinnen maar al te reëel is gebleken.

Uit statistieken van de Amerikaanse overheid blijkt dat sinds 1998 meer dan 900 kinderen in de VS zijn overleden nadat ze in hete auto's waren achtergelaten. Het is hartverscheurend dat de meeste van die sterfgevallen plaatsvinden omdat iemand vergeten was dat zijn kind op dat moment in de auto zat.

Wij willen ervoor zorgen dat niemand wordt achtergelaten of vergeten.

Als de regelgeving het toelaat (afhankelijk van het land), zal ons nieuwe interieurradarsysteem voor het eerst standaard worden geïnstalleerd in de Volvo EX90 die op 9 november wordt onthuld. De functie zal ook worden opgenomen in andere toekomstige automodellen van Volvo.


Technologie die u ondersteunt

Met sensoren die geïntegreerd zijn in de bovenconsole, de leeslampen in het dak en de koffer van de auto, is ons nieuwe systeem het eerste dat de kleinste bewegingen, tot op minder dan een millimeter, in het hele interieur van de auto kan detecteren.

Om een zo groot mogelijk deel van de wagen te bestrijken en op te merken dat er een kind of huisdier in de auto is achtergelaten, hebben we radars over de hele lengte van auto verspreid, ook in de koffer achteraan.

"Niemand kiest ervoor om afgeleid of vermoeid te zijn, maar we weten dat het kan gebeuren", zegt Lotta Jakobsson, onze senior technisch specialist in letselpreventie. "We zijn allemaal mensen en we worden allemaal wel eens afgeleid. Met de hulp van geavanceerde technologie ondersteunen we u wanneer u even niet oplet en helpen we u te voorkomen dat u per ongeluk familieleden of huisdieren achterlaat."

Om u op het juiste moment te waarschuwen, en om 'waarschuwingsmoeheid' te helpen voorkomen, hebben onze deskundigen vastgesteld dat het beste moment om te signaleren dat er mogelijk nog familieleden in de auto zijn achtergebleven, het moment is waarop u de auto op slot probeert te doen.

Telkens wanneer u de auto op slot probeert te doen, wordt het interieurradarsysteem geactiveerd: het gaat na of er geen mensen of huisdieren meer in de auto zitten, voordat die op slot kan worden gedaan.

Als het systeem merkt dat er nog een gezinslid of huisdier in de auto zit, blijft de auto open en komt er op het scherm van de middenconsole een waarschuwing om de auto op inzittenden te controleren.

Het klimaatsysteem van de auto kan blijven werken als er mensen of dieren in de auto worden gedetecteerd, en zorgt zo voor een beter comfort. Dat kan ook helpen om het risico van onderkoeling of een hitteberoerte te verminderen.

"We zijn altijd toonaangevend geweest op het vlak van veiligheid en we willen levens blijven beschermen door nieuwe normen te stellen op het gebied van autoveiligheid", zegt Lotta Jakobsson. "Dat betekent ook dat we u een veilig en gerust gevoel moeten geven. Dat soort emotionele veiligheid helpt u ten volle van het leven te genieten en kan tegelijk tragedies vermijden."


De kleine lettertjes

Het interieurradarsysteem zal standaard worden geïnstalleerd in alle landen waar de 60GHz-frequentie die door het systeem wordt gebruikt, is goedgekeurd voor gebruik in de automobielsector. Wij werken voortdurend met individuele markten om goedkeuring te verkrijgen en zullen het systeem activeren zodra die goedkeuring is verleend.

Het klimaatsysteem blijft werken zolang de hoogspanningsaccu voldoende lading heeft.